εξεταστικές για Ομόλογα-Siemens-Χρηματιστήριο

Posted: 18 Δεκεμβρίου 2009 by admin in Πασοκ, Πολιτική

Πρόταση για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για την υπόθεση SIEMENS
Πρόταση για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για την υπόθεση των Ομολόγων
Πρόταση για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για την υπόθεση του Χρηματιστηρίου

Τρεις προτάσεις για σύσταση ισάριθμων εξεταστικών επιτροπών με αντικείμενα τα «δομημένα ομόλογα», την υπόθεση Siemens και την υπόθεση του Χρηματιστηρίου κατατέθηκαν αργά χθες το βράδυ προς τον πρόεδρο της Βουλής Φίλιππο Πετσάλνικο με υπογραφές 128 βουλευτών του ΠΑΣΟΚ.

ΟΜΟΛΟΓΑ

Για την υπόθεση των ομολόγων, οι βουλευτές σημειώνουν ότι η υπόθεση της έκδοσης από το υπουργείο Οικονομίας της κυβέρνησης της ΝΔ ειδικών ομολόγων υψηλοτάτου κινδύνου με τελικό αποδέκτη ασφαλιστικά ταμεία, προκάλεσε δικαιολογημένη ανασφάλεια, ανησυχία και αγανάκτηση στους Έλληνες πολίτες και «κατεγράφη ως ένα οργανωμένο σχέδιο, ως ένα σκάνδαλο μεγάλων διαστάσεων, με στόχο τη λεηλασία της περιουσίας των ταμείων».

Όπως αναφέρεται στην πρώτη πρόταση, η έκδοση των σχετικών ομολόγων από το υπουργείο Οικονομίας της κυβέρνησης της ΝΔ και η αγορά τους από τα Ασφαλιστικά Ταμεία έγινε με παραβίαση των αρχών της νομιμότητας και διαφάνειας και μέχρι να καταλήξουν στα Ασφαλιστικά Ταμεία ακολούθησαν «ειδικές διαδρομές» με στόχο την καταβολή υψηλών και παράνομων προμηθειών (μαύρο χρήμα) σε υψηλά ιστάμενα στελέχη χρηματιστηριακών επιχειρήσεων. Στην εξέλιξη της όλης υπόθεσης εμπλέκονταν και εποπτικές αρχές και αναδεικνύονται τεράστιες ευθύνες τους.

Κεντρικοί πρωταγωνιστές του εγκλήματος, αναφέρεται στην πρόταση, φέρονται να είναι ξένη εταιρία με προνομιακές σχέσεις με την τότε κυβέρνηση, αλλά και υψηλόβαθμα στελέχη χρηματιστηριακών εταιρειών -η λεγόμενη παρέα του Λονδίνου- που επίσης έχουν στενή σχέση με τη Νέα Δημοκρατία.

Οι προτείνοντες βουλευτές σημειώνουν ότι η κυβέρνηση της ΝΔ προσπάθησε εξ αρχής να μεταθέσει τις ευθύνες της σε «ανίδεες διοικήσεις ταμείων» ή σε «άπληστες χρηματιστηριακές εταιρίες» με σκοπό της συγκάλυψη της υπόθεσης, με αποκορύφωμα την περιφρόνηση της κοινοβουλευτικής διαδικασίας με τη μη κατάθεση στη Βουλή των πλήρων συμβάσεων όλων των ομολόγων, αλλά και των σχετικών εγγράφων.

Επίσης, προστίθεται ότι η κυβέρνηση της ΝΔ επιχείρησε να συγκαλύψει με νόμο τη ζημιά που είχαν υποστεί ορισμένα ταμεία μεταθέτοντας τη ζημία στους φορολογούμενους, αντί να αναζητηθούν και αποδοθούν πολιτικές, διοικητικές και ποινικές ευθύνες.

Κατά την πρόταση, στο ίδιο σχέδιο εντάσσεται και η συμπεριφορά οργανισμών και επιχειρήσεων του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και η Αγροτική Τράπεζα που επένδυσαν και σε δομημένα ομόλογα υψηλού κινδύνου, τα οποία εκδόθηκαν ειδικά γι’ αυτούς που απέδωσαν τεράστιες προμήθειες σε τρίτους.

Συμπληρώνεται ότι δεν υπήρξε άμεση και αποτελεσματική δικαστική διερεύνηση, ούτε αξιοποιήθηκαν σχετικά πορίσματα που είχαν εκδοθεί και διαβιβαστεί στη Δικαιοσύνη από τον τότε πρόεδρο της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες Γιώργο Ζορμπά, γεγονός που γεννά υπόνοιες για τυχόν ανοίκειες κυβερνητικές παρεμβάσεις.

Κατόπιν αυτού, η πρόταση των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ θέτει δεκατέσσερα ζητήματα προς διερεύνηση:

1.Τις πολιτικές ευθύνες των κυβερνητικών παραγόντων της περιόδου 2004-2007 που σχεδίασαν, υλοποίησαν ή ανέχτηκαν το σκάνδαλο των ομολόγων.

2.Γιατί η Κυβέρνηση της ΝΔ προώθησε στα Ασφαλιστικά Ταμεία ομόλογα υψηλού κινδύνου και εγκατέλειψε την πολιτική των σταθερών και εγγυημένων αποδόσεων;

3.Γιατί η έκδοση των «αμαρτωλών» ομολόγων έγινε με αδιαφανείς διαδικασίες;

4.Γιατί, με ποιους και πώς έγινε η διακίνηση των δομημένων ομολόγων πριν ακόμη αυτά εκδοθούν;

5.Πόσα από τα συγκεκριμένα ομόλογα απορροφήθηκαν από τα Ασφαλιστικά Ταμεία και πόσα από άλλους φορείς και ποιους;

6.Γιατί η Κυβέρνηση της ΝΔ δεν δημοσιοποίησε τους ακριβείς όρους έκδοσης όλων των σχετικών συμβάσεων που αφορούν δομημένα ομόλογα;

7.Γιατί αδρανοποιήθηκε ο νομίμως προβλεπόμενος έλεγχος από την Τράπεζα της
Ελλάδος;

8.Πώς και γιατί την 6.7.2005 οι διοικήσεις οκτώ (8) Ασφαλιστικών Ταμείων και την επομένη (7.7.2005) ακόμη πέντε (5) Διοικήσεις αποφάσισαν ταυτοχρόνως να «σπάσουν» ομόλογα σταθερής απόδοσης και να επενδύσουν σε δομημένα ομόλογα υψηλού ρίσκου;

9.Ποια Ασφαλιστικά Ταμεία αγόρασαν, από τις αρχές του 2005 μέχρι σήμερα, σύνθετα δομημένα ομόλογα, σε ποια τιμή, σε ποιες ημερομηνίες, μέσα από ποιες διαδικασίες και ποιο είναι το ποσόν των προμηθειών που έχουν καταβληθεί, από κάθε Ταμείο για κάθε συναλλαγή χωριστά; Ποια Ασφαλιστικά Ταμεία εκποίησαν, την ίδια περίοδο, ομόλογα σταθερής απόδοσης;

10.Ποιες χρηματιστηριακές εταιρείες, τράπεζες ή επενδυτικοί οργανισμοί του εσωτερικού ή του εξωτερικού, συνέπραξαν για την αγορά των σύνθετων δομημένων ομολόγων και με ποια διαδικασία επιλέχτηκαν από τις διοικήσεις των Ασφαλιστικών Ταμείων;

11.Ποια Ασφαλιστικά Ταμεία συνήψαν δάνεια, με Ελληνικές και ξένες Τράπεζες, με ποιους όρους και μέσα από ποιες διαδικασίες;

12.Ποιοι δημόσιοι οργανισμοί αγόρασαν την ίδια περίο δο ή απέκτησαν με οποιονδήποτε τρόπο, δομημένα ομόλογα;

13.Πού βρίσκονται σήμερα οι τεράστιες και παράνομες προμήθειες τις οποίες φέρεται ότι καρπώθηκαν – χρησιμοποιώντας ακόμα και βαλίτσες – οι διάφοροι ενδιάμεσοι;

14.Γιατί δεν αναζητήθηκαν ευθύνες και η αποκατάσταση της ζημίας που υπέστη το Δημόσιο από εκείνους που με παράνομες πράξεις ή παραλείψεις συμμετείχαν με οποιοδήποτε τρόπο στο σκάνδαλο των ομολόγων;

ΥΠΟΘΕΣΗ SIEMENS

Η δεύτερη πρόταση για τη διερεύνηση της υπόθεσης Ζίμενς αναφέρει ότι οι σοβαρές αποκαλύψεις για παράνομες δραστηριότητες της εταιρείας σε διάφορες χώρες, όπως και στην Ελλάδα, σε συνδυασμό με καταγγελίες για εμπλοκή πολιτικών προσώπων, διοχέτευση πολιτικού χρήματος σε κομματικά ταμεία και δωροδοκίες κυβερνητικών αξιωματούχων και υπηρεσιακών παραγόντων πλήττουν το πολιτικό σύστημα.

Και για την υπόθεση αυτή, οι υπογράφοντες βουλευτές του ΠΑΣΟΚ σημειώνουν ότι δεν υπήρξε άμεση και αποτελεσματική δικαστική διερεύνηση, ενώ εγείρονται υπόνοιες για κυβερνητικές παρεμβάσεις, ενώ δόθηκε η δυνατότητα σε πρόσωπα-κλειδιά να διαφύγουν στο εξωτερικό και πέραν αυτού απετράπη με επιλεκτικές διαρροές η έρευνα για την περίοδο μετά το 2004.

Κατά την πρόταση, η πορεία των ερευνών για την υπόθεση χειραγωγήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση με σκοπό να συγκαλυφθούν οι ευθύνες για το δικό της πολιτικό χώρο. Ήδη, συμπληρώνεται, τους τελευταίους μήνες αναζητούνται ευθύνες του ανακριτή της υπόθεσης για τον τρόπο που την χειρίστηκε.

«Δεν είναι εξάλλου τυχαίο», σημειώνεται στην πρόταση «ότι η προηγούμενη κυβέρνηση κατήργησε την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, μόλις πληροφορήθηκε ότι ερευνούσε ύποπτους λογαριασμούς».

Σε κάθε περίπτωση, τονίζεται στην πρόταση, η υπόθεση που επιχείρησε να συγκαλύψει η προηγούμενη κυβέρνηση πρέπει να διερευνηθεί στο σύνολό της και σε βάθος χρόνου για να φωτιστούν όλες οι πτυχές και να καταλογιστούν οι πολιτικές ευθύνες σε όλους όσοι ενέχονται ή συνήργησαν με οποιοδήποτε τρόπο, τόσο στις παράνομες δραστηριότητες της εταιρείας, όσο και στην επιχείρηση συγκάλυψης των ευθυνών για την μετά το 2004 περίοδο.

ΥΠΟΘΕΣΗ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟΥ

Η τρίτη και τελευταία πρόταση αφορά στην υπόθεση των χρηματιστηριακών συναλλαγών, κυρίως της περιόδου 1998-2008, «που απασχόλησε την κοινή γνώμη εξαιτίας ακραίων συμπεριφορών και πρακτικών που επέδειξαν και μεταχειρίστηκαν επαγγελματίες της χρηματιστηριακής κερδοσκοπίας και εξαιτίας των οποίων πολλοί μικροεπενδυτές υπέστησαν οικονομικές ζημιές από την άνοδο και πτώση των μετοχών που αγόρασαν και μεταπώλησαν υπό το κράτος ευφορίας ή του πανικού που δημιουργήθηκε και τροφοδοτήθηκε από τους κερδοσκόπους».

Στην πρόταση αναφέρεται ότι με πτυχές της υπόθεσης έχει ασχοληθεί και ασχολείται η Δικαιοσύνη, αλλά κρίνεται επιβεβλημένη και έρευνα από τη Βουλή για τον τυχόν εντοπισμό ευθυνών προς κάθε κατεύθυνση. Ταυτόχρονα ζητείται να αποκαλυφθούν οι αδυναμίες και τα κενά του νομοθετικού και θεσμικού πλαισίου και της λειτουργίας των εποπτικών και ελεγκτικών αρχών.

Η διαδικασία σύστασης των εξεταστικών επιτροπών

Σύμφωνα με το άρθρο 144 του Κανονισμού της Βουλής, οι τρεις προτάσεις θα εγγραφούν στην ημερήσια διάταξη συνεδρίασης κοινοβουλευτικού ελέγχου, προφανώς μετά την επανάληψη των εργασιών της Βουλής τον Ιανουάριο. Προκειμένου να αποφασιστεί η συγκρότηση των επιτροπών απαιτείται η απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων βουλευτών, που δεν μπορεί να είναι μικρότερη από 120 θετικές ψήφους.

Με την ίδια απόφαση θα ορίζεται ο αριθμός των μελών των επιτροπών και η προθεσμία υποβολής των σχετικών πορισμάτων. Οι εξεταστικές επιτροπές έχουν όλες τις αρμοδιότητες των ανακριτικών αρχών και του εισαγγελέα πλημμελειοδικών.

πηγή: Το Βήμα

Σχόλια
  1. Ο/Η Φιστίκης λέει:

    Πάντα είχα απορία πόσο μας στοιχίζουν αυτές οι επιτροπές;
    Μήπως είναι κάποια μηχανή των βουλευτών για να μοιράζονται αφορολόγητα χρήματα από κάποιο ειδικό λογαριασμό;
    Γιατί με το παραμικρό ζητάνε σύσταση δικιάς τους επιτροπής;
    Δεν υπάρχουν θεσμοί και υπηρεσίες σε αυτό το κράτος που να λειτουργούν και να μπορούν να κάνουν αυτή τη δουλειά, καθαρά, διάφανα και ωραία;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s