Μεγάλες ανατροπές στην παιδεία

Posted: 2 Νοεμβρίου 2009 by admin in Παιδεία, Πολιτική, κυβέρνηση, κοινωνία

Σε ριζικές ανατροπές στα σχολεία, στις πανελλαδικές εξετάσεις και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προχωρά άμεσα η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», αλλάζει εκ βάθρων ο νόμος-πλαίσιο, μελετάται η κατάργηση της «βάσης του 10» για ειδικές ομάδες σχολών και ξεκινά πιλοτικά το ολοήμερο λύκειο. Τα τρία μεγάλα εκπαιδευτικά μέτωπα που ανοίγουν, αναμένεται να αλλάξουν τα πάντα στην εκπαίδευση.

Η κατάργηση του νόμου 3549/07, που έφτιαξε η Μαριέττα Γιαννάκου για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ, είναι στα άμεσα σχέδια της υπουργού Παιδείας, Αννας Διαμαντοπούλου.

Η συνάντηση με την ΠΟΣΔΕΠ. Η ακαδημαϊκή, διοικητική και οικονομική αυτοδυναμία των ιδρυμάτων, τα «προγραμματικά συμβόλαια» που θα συνάπτουν με το κράτος και ο λόγος που θα δίνουν στην κοινωνία για το τι κάνουν τα χρήματα που παίρνουν, είναι η βασική φιλοσοφία πάνω στην οποία θα χτιστεί ο νέος νόμος-πλαίσιο.

 

Ο «κύβος των αλλαγών ερρίφθη» στη συνάντηση που είχε πρόσφατα η νέα υπουργός με το προεδρείο της ΠΟΣΔΕΠ.

Ειδική επιτροπή του ΥΠΕΠΘ θα αναλάβει να μελετήσει το θέμα του βαθμολογικού ορίου στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Στόχος θα είναι η κατάργηση της «βάσης του 10» για ορισμένο αριθμό σχολών, για τις οποίες ετησίως προσφέρονται χιλιάδες θέσεις, κι αυτές ουδέποτε καλύπτονται, ακριβώς λόγω της βάσης. Σημαντικό μέρος της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ τάσσεται υπέρ της κατάργησης του μέτρου, καθώς τα ίδια παιδιά που αποκλείονται από το δημόσιο σύστημα, βρίσκουν στέγη στην ιδιωτική μεταλυκειακή εκπαίδευση. Οι πιέσεις που ασκούνται στην υπουργό για να εφαρμοστεί η «κατάργηση του 10» στις Πανελλαδικές εξετάσεις του Μαΐου είναι πολλές. Ομως το πιθανότερο είναι μια τέτοια ρύθμιση να εφαρμοστεί στο πλαίσιο του νέου συστήματος εισαγωγικών εξετάσεων, και όχι στις επικείμενες πανελλαδικές εξετάσεις του 2010. Εκείνο που σίγουρα θα ξεκινήσει την επόμενη σχολική χρονιά είναι το ολοήμερο λύκειο. Το ολοήμερο λύκειο, σύμφωνα με τους δημιουργούς του, θα έρθει να δώσει ένα πρώτο γερό πλήγμα στο φροντιστήριο.

Συνολικά το ολοήμερο σχολείο επεκτείνεται σε όλες τις βαθμίδες σε πιλοτική μορφή, γίνεται υποχρεωτική η φοίτηση σε αυτό και προσλαμβάνονται μόνιμοι εκπαιδευτικοί για την εφαρμογή των καινοτόμων προγραμμάτων.

Ολοήμερο λύκειο
Αμεσος στόχος το «χτύπημα» των φροντιστηρίων…

Ερχεται το ολοήμερο λύκειο. Την πιλοτική εφαρμογή του θεσμού του ολοήμερου σχολείου και στο λύκειο προγραμματίζει για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, το υπ. Παιδείας.

Πρόκειται για έναν πρωτοπόρο σχεδιασμό, που θέτει ως φιλόδοξο στόχο το χτύπημα… των φροντιστηρίων.

Οι μαθητές θα διδάσκονται σε απογευματινό ωράριο τα βασικά μαθήματα των κατευθύνσεών τους, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η χρεία των φροντιστηρίων. Το πρόγραμμα θα εφαρμοσθεί πρώτα πιλοτικά σε περιορισμένο αριθμό λυκείων και η πορεία του, θα το καταστήσει ή όχι, άξιο να συνεχίσει.

Συνολικά προωθείται ένα νέο μοντέλο λειτουργίας του ολοήμερου σχολείου, τόσο σε επίπεδο προσωπικού όσο και σε επίπεδο αναλυτικών προγραμμάτων, σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Το ολοήμερο σχολείο γίνεται υποχρεωτικό κι αποκτά καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα παρακολουθείται από όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως.

Πιο συγκεκριμένα, το υπουργείο Παιδείας θα λειτουργήσει από το 2010 – 2011, περίπου 2.000 πιλοτικά ολοήμερα σχολεία σε διάφορες περιοχές της χώρας, οι οποίες θα επιλεγούν με κοινωνικοοικονομικά κριτήρια.

Στόχος είναι τα «νέα» ολοήμερα σχολεία να λειτουργούν με μόνιμους εκπαιδευτικούς, έτσι ώστε να υπάρξει πραγματικό ολοήμερο σχολείο.

Δείγμα του ότι το σημερινό ολοήμερο υπολειτουργεί, είναι το ότι το πρόγραμμά του αρχίζει εάν και όταν καλυφθούν όλες οι θέσεις από τους ωρομίσθιους.

Οπου αυτό δεν συμβαίνει, δεν υπάρχουν ολοήμερα.

Κι αυτό δυστυχώς είναι τα τελευταία χρόνια το σύνηθες, αφού τα κενά σε ωρομίσθιους ξεπερνούν κάθε χρόνο τα 7.500.

Το αληθινά ολοήμερο σχολείο θα είναι αυτό με το πλήρες εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα διδάσκεται από μόνιμους εκπαιδευτικούς και θα είναι υποχρεωτική η παρακολούθησή του από τους μαθητές.

Το εγχείρημα θα χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκά κονδύλια και από τον προϋπολογισμό.

Η βάση του 10
Μελετάται η κατάργησή της για ειδικές ομάδες σχολών

κή «βάση του 10», που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στις εξετάσεις του 2006, μπήκε ήδη στο τραπέζι των συζητήσεων για τις αλλαγές που σκέφτεται να δρομολογήσει η νέα ηγεσία του υπ. Παιδείας, πιθανόν και στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2010. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», είναι πολύ πιθανή η κατάργηση της «βάσης του 10», για συγκεκριμένη κατηγορία σχολών, στις οποίες πρέπει να έχει πρόσβαση και ο πιο χαμηλόβαθμος μαθητής. Οι πιέσεις που δέχεται η πολιτική ηγεσία, από τα περιφερειακά ΤΕΙ, καθώς και από τους κατά τόπους… όπου υπάρχουν ΤΕΙ, δημοτικούς και νομαρχιακούς άρχοντες για άμεση κατάργηση «της βάσης του δέκα» είναι πολλές. Το επιχείρημά τους είναι ότι δεν μπορεί η πολιτεία να αποκλείει χιλιάδες παιδιά από τα δημόσια ανώτατα ιδρύματα και να τα στέλνει στη συνέχεια πελάτες, είτε στα κολέγια είτε στο εξωτερικό. Επιπλέον, η επικείμενη αναγνώριση των κολεγίων θα εγείρει θέμα ισότητας μεταξύ των υποψηφίων, και στην περίπτωση της «βάσης του 10», αφού δεν μπορεί να δέχονται σπουδαστές τα κολέγια χωρίς βάση, και τα δημόσια ιδρύματα να μην το κάνουν. Η πολιτεία θα οδηγηθεί τότε αναγκαστικά στην κατάργηση του βαθμολογικού ορίου.

Να σημειωθεί ότι την τελευταία τετραετία, που εφαρμόζεται το μέτρο του βαθμολογικού ορίου, έχουν απομείνει κενές πάνω από 65.000 θέσεις συνολικά, κυρίως σε σχολές περιφερειακών ΤΕΙ.

Αδικίες του συστήματος. Μόνο φέτος το 33% των υποψηφίων βρέθηκε με βαθμολογίες κάτω από το 10 κι έριξε τις βάσεις δεκάδων χαμηλόβαθμων τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ, δημιουργώντας πανελλαδικό ρεκόρ κενών θέσεων. Από τις 88.262 προσφερόμενες θέσεις εισακτέων καλύφθηκαν μόλις 68.794!

«Οι 20.000 κενές θέσεις με ευθύνη της κυβέρνησης στα ακαδημαϊκά ιδρύματα σημαίνουν έναν αντίστοιχο αριθμό νέων ανθρώπων, οι οποίοι θα κινηθούν στο εξωτερικό ή σε κάθε είδους ειδικά εκπαιδευτήρια. Αυτό αναδεικνύει τις αδικίες του συστήματος», δήλωνε χαρακτηριστικά τον περασμένο Αύγουστο, η κ. Αννα Διαμαντοπούλου.

Μεγάλο μέρος της κοινοβουλευτικής ομάδας του κυβερνώντος κόμματος τάσσεται υπέρ της κατάργησης της «βάσης του 10».

Είναι χαρακτηριστικό το απόσπασμα από την ομιλία στη Βουλή, στη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων, του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Μιχάλη Παντούλα: «Το πρακτικό αποτέλεσμα από την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου δεν ήταν η ποιοτική αναβάθμιση του λυκείου, αλλά μόνον ο αποκλεισμός χιλιάδων υποψηφίων φοιτητών από τα δημόσια ΑΕΙ της πατρίδας μας. Το απολύτως δε παράδοξο της ρύθμισης συνίσταται στο γεγονός ότι οι «ακατάλληλοι» για τα δημόσια πανεπιστήμιά μας και τα ΤΕΙ θεωρούνται «κατάλληλοι» ως πελάτες για τα αντίστοιχα της αλλοδαπής ή τα κάθε είδους ποικιλώνυμα κολέγια».

Πλήρης διοικητική και οικονομική ελευθερία
Ερχεται νέος νόμος πλαίσιο για ΑΕΙ και ΤΕΙ

Στην κατάργηση του νόμου-πλαισίου 3549/07 προχωρά άμεσα η κυβέρνηση. Ο «νόμος Γιαννάκου» θα αντικατασταθεί από έναν νέο νόμο-πλαίσιο για τη λειτουργία των ΑΕΙ-ΤΕΙ, βασιζόμενο σε τρεις πυλώνες: Στην πλήρη αυτοτέλεια των ιδρυμάτων, στις Προγραμματικές συμφωνίες με την πολιτεία και στην Αξιολόγηση για το εάν αυτές τηρήθηκαν ή όχι σε ορισμένο χρόνο.

Δηλαδή η πολιτεία προσφέρει την οικονομική και ακαδημαϊκή αυτονομία, αλλά τα πανεπιστήμια θα έχουν χρέος να λογοδοτούν στην κοινωνία για τα χρήματα που παίρνουν. Αν δεν τηρούνται οι συμφωνίες, τότε τα ιδρύματα θα τιμωρούνται ακόμη και με περικοπές στους προϋπολογισμούς τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», ο νέος νόμος-πλαίσιο θα περιλαμβάνει τα εξής:

Αυτοδιοικούμενα πανεπιστήμια
Θα γίνει πράξη η περίφημη αυτοτέλεια των ΑΕΙ-ΤΕΙ, με την οικονομική, διοικητική και ακαδημαϊκή τους αυτονομία. Αυτός ο ασφυκτικός κλοιός του ΥΠΕΠΘ, πάνω στα ΑΕΙ, θα εκλείψει και τα ιδρύματα θα μπορούν να φροντίζουν μόνα τους για τη διασπορά και τη χρήση του προϋπολογισμού τους, τις προσλήψεις τους και τη διοίκησή τους.

Στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Θέλουμε αυτοτελή και αυτοδιοικούμενα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, με ισχυρή κρατική χρηματοδότηση, μηχανισμούς κοινωνικής λογοδοσίας και αυτοδιαχείριση, η οποία θα αποτελεί υπόδειγμα διαφάνειας με στόχο την αριστεία, την προετοιμασία των αυριανών ενεργών πολιτών, τη σύνδεση με την επαγγελματική ζωή».

Αξιολόγηση και κοινωνική λογοδοσία
Κάθε πανεπιστήμιο θα αξιολογείται με βάση τους στόχους που το ίδιο έχει δημοσιοποιήσει και έχει συμφωνήσει με την Πολιτεία.

Εάν αυτοί οι όροι στο τέλος της 4ετίας δεν έχουν πληρωθεί, τότε ενδέχεται να… κόβονται οι προϋπολογισμοί του επόμενου έτους.

Συμφωνίες
Τα ιδρύματα θα συμφωνούν με την Πολιτεία τα χρήματα που θα παίρνουν αλλά και τις υποχρεώσεις που θα έχουν έναντι της Πολιτείας. Ο προγραμματισμός των ιδρυμάτων θα είναι 4ετής, όπως και στον 3549, μόνο που τα ΑΕΙ-ΤΕΙ θα δίνουν λόγο στο τέλος της 4ετίας για το πού πήγαν τα λεφτά που πήραν.

Στόχος είναι τα ιδρύματα να έχουν ισχυρή, ευέλικτη, δυναμική διοίκηση και να λειτουργούν με διαφανείς, δημόσια ελεγχόμενους οργανισμούς και εσωτερικούς κανονισμούς, με πολυετείς -αμοιβαία δεσμευτικές- προγραμματικές συμφωνίες με την πολιτεία όπου θα καθορίζονται οι δικοί τους στόχοι, η δική τους φυσιογνωμία, στρατηγική, δομή και λειτουργία.

Νόμος Γιαννάκου
Ποιες τροποποιήσεις θα γίνουν

Μέχρι να συζητηθεί και να ψηφιστεί ο νέος νόμος-πλαίσιο, η υπ. Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου, προτίθεται να προχωρήσει σε ριζικές τροποποιήσεις του υπάρχοντος νομικού πλαισίου 3549/07, στα σημεία που η εφαρμογή του εν λόγω νόμου έχει δείξει σημαντικές δυσλειτουργίες.

Η υπουργός προ ημερών δέχθηκε την ΠΟΣΔΕΠ και συμφώνησε ότι θα πρέπει να διατυπωθούν άμεσα και να θεσμοθετηθούν όσα προβλήματα εντοπίστηκαν και συγκεντρώνουν την ευρεία συναίνεση. Τα εκλεκτορικά σώματα, η συμμετοχή των φοιτητών σε αυτά, οι θητείες των πρυτάνεων και τα συγγράμματα είναι τα τρία κομβικά σημεία των αλλαγών.

Εκλεκτορικά Σώματα
Η διάταξη για τα 30μελή εκλεκτορικά κρίνεται δυσλειτουργική και ανέφικτη στην πράξη και ιδιαίτερα σε μεγάλες σχολές, όπως οι Ιατρικές, όπου τα 30 μέλη είναι πολλά.

Οι πανεπιστημιακοί προτείνουν τα εξής:

α) Ο αριθμός των μελών του εκλεκτορικού σώματος για την εκλογή μέλους ΔΕΠ να ανέρχεται σε 15 για τα Τμήματα που έχουν έως 100 μέλη ΔΕΠ και σε 21 για τα Τμήματα που έχουν άνω των 100, διατηρουμένου του ελαχίστου πλήθους στους 11 με το 1/3 εξ αυτών να είναι μέλη ΔΕΠ άλλων Τμημάτων ή άλλων πανεπιστημίων.

β) Τα εξωτερικά μέλη ΔΕΠ ενός εκλεκτορικού σώματος για την εκλογή μέλους ΔΕΠ θα πρέπει να είναι του ιδίου γνωστικού αντικειμένου με αυτό της προκηρυχθείσας θέσης. Σε περίπτωση ανυπαρξίας επιλέγονται μέλη ΔΕΠ του πλησιέστερου γνωστικού αντικειμένου.

Συμμετοχή των φοιτητών στα εκλεκτορικά
Προτείνεται οι φοιτητές να συμμετέχουν ανάλογα με το ποσοστό αυτών που προσέρχονται στην ψηφοφορία και όχι όπως τώρα που, πάνε-δεν πάνε, έχουν κατοχυρωμένο το 40%.

Σύμφωνα με την ΠΟΣΔΕΠ, το να παραμένει αμετάβλητο το 40% ανεξαρτήτως της συμμετοχής, είναι αντιδεοντολογικό και παραβαίνει την αρχή της ισότητας της ψήφου. Οι ίδιοι προτείνουν κάθε κατηγορία εκλεκτόρων να συμμετέχει στο αποτέλεσμα ανάλογα με το ποσοστό προσέλευσης στη διαδικασία.

Συγγράμματα
Η ρύθμιση του πολλαπλού συγγράμματος θα παραμείνει, μόνο που θα υπάρξουν κάποιες αλλαγές που θα κάνουν πιο πρακτική και εύκολη για τους φοιτητές και τα ιδρύματα τη διαδικασία. Το δικαίωμα δωρεάν προμήθειας και διανομής συγγραμμάτων να επεκτείνεται και στα επιπλέον μαθήματα που επέλεξαν και εξετάστηκαν οι φοιτητές, εφόσον υπολογίζονται για τη λήψη του πτυχίου τους σύμφωνα με τον κανονισμό σπουδών του κάθε Τμήματος.

Οι εκδοτικοί οίκοι να ορίζουν χώρους διανομής των συγγραμμάτων στις έδρες των πανεπιστημίων και τα διανεμόμενα συγγράμματα να καθορίζονται από τον αριθμό των μαθημάτων, στα οποία εγγράφεται για πρώτη φορά ο φοιτητής.

Σχόλια
  1. Η εφαρμογή της «βάσης του 10» ήταν απο τις λίγες σωστές αποφάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης για την παιδεία. Προσωπικά θεωρώ λάθος αν καταργηθεί. Εαν υπάρχουν σχολές που μένουν μόνιμα χωρίς φοιτητές να καλύψουν τις θέσεις ας κλείσουν, δεν είναι δυνατόν όμως να περνά κάποιος με 6 και 7…

    • Ο/Η Stefanos N. Papanotas λέει:

      Παναγιώτη έχεις δίκαιο άποψή μου είναι ότι θα πρέπει να γίνει μια γενικότερη αναδιάρθρωση των σχολών που υπάρχουν στα ΑΕΙ και στα ΑΤΕΙ με νέες ειδικότητες που έχουν πιο άμεση σχέση με την σημερινή πραγματικότητα. Η βάση του 10 θα πρέπει να διατηρηθεί κατά την άποψή μου.

  2. Είναι μοναδική ευκαιρία να γίνει αυτό, τώρα που το υπουργείο θα μπορεί να έχει ουσιαστικό έλεγχο της διασύνδεσης αγοράς εργασίας και σχολών.

  3. Ο/Η Γιάννης Φελέκης λέει:

    Η βαθμολογική βάση του 10 ισχύει από το 1997-1998 στην Τεχνική Εκπαίδευση (ΤΕΕ) με το νομο του Αρσένη. Απο τότε τα παιδιά στα Τεχνικά Σχολεία πάλευαν να γράψουν σε κάποιες ειδικότητες 15 (πχ Μηχανολόγοι) γιατί τους δίνονται λίγες θέσεις στα ΤΕΙ. Το σύστημα γενικά είναι σαθρό.. Τα παιδιά περνάνε από τάξη σε τάξη με Μ.Ο. 9,5.. Οι συνάδελφοι είναι από κουρασμένοι μέχρι αδιάφοροι, είναι όμως και σχετικά κακοπληρωμένοι σε σύγκριση με άλλους Δ/Υ.
    Απαιτείται Αξιολόγηση των πάντων: ΥΠΕΠΘ και υποδομών του (Π.Ι. , ΟΣΚ, ΟΕΔΒ κλπ), Δ/νσεων Β/θμιας & Α/θμιας Εκπ/σης και Γραφείων, Νομαρχιακών Επιτροπών Παιδείας (αλήθεια γιατί υπάρχουν;), Σχολικών Μονάδων και Εκπαιδευτικών..

    Η καραμέλα του πολιτικάντη ¨φταις εσυ» ας πάψει. Ας αναλάβουν οι ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΑΝΔΡΕΣ & ΚΥΡΙΕΣ τις ευθύνες τους..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s